Udfordringerne ved storrumskontorer

 

For mange mennesker udgør storrumskontorer en udmærket arbejdsplads. Ifølge en undersøgelse fra Cluctch.co, som udvikler datadrevne markedsundersøgelser, er 77% af ansatte, som arbejder i storrumskontorer, tilfredse med at dele fælleskontor.

 

Undersøgelsen viser dog også, at 88% af de ansatte, som indgik i undersøgelsen, dagligt havde udfordringer med at blive distraherede, mangel på plads og manglende mulighed for at kunne snakke privat. Samtidig viste undersøgelsen også, at en af de største udfordringer ved storrumskontorer er niveauet af støj – og det kommer måske bag på de færreste. Faktisk ligger udfordringerne med støj i storrumskontorer på en førsteplads i den top 6, der kom ud af undersøgelsen:

 

Top 6 udfordringer ved at arbejde i storrumskontorer

 

  1. Distraktioner og støj (48%)
  2. Mangel på at kunne tale privat (48%)
  3. Manglende plads (39%)
  4. Manglende udstyr og lokaler (31%)
  5. Manglende evne til at personalisere kontorer (31%)
  6. Sikkerhedsproblematikker (23%)

 

Kilde: Clutch.co

 

Refleksion på de 6 udfordringer

 

Som det kan ses ved de 6 største udfordringer, ligger ”Distraktioner og støj” og ”Mangel på at kunne tale privat” som de to største udfordringer for den enkelte arbejdende.

 

For mange storrumskontorer er der tilknyttede mødelokaler, som den enkelte person kan bruge til at tale privat og ikke skabe distraktioner ved samtalen på kontoret, men disse lokaler er ofte optaget til at brug til deres reelle formål, nemlig at holde møder. Ligeledes vil det ofte være en dyr løsning for en virksomhed, hvis mødelokaler skal bruges til enkeltmandsformål, idet kontorarealet ikke bliver udnyttet optimalt i forhold til deres formål og pris. Det er derfor essentielt, at man på storrumskontorer og kontorfælleskaber gør sig tanker om, hvad det koster, at arealerne ikke bliver udnyttet effektivt til de beregnede formål i forhold til, hvad det koster at investere i f.eks. støjnedsættende inventar og stillerum/telefonbokse.

 

Fremtiden ligger i storrumskontorer, hvor synergier mellem de ansatte bedre kan realiseres, og det er derfor vigtigt, at virksomheder foretager de rigtige investeringer og tiltag for at imødekomme ovenstående udfordringer.

 

I Clutch.co rapporten kan man bl.a. læse, at det anbefales, at man foretager relevante tiltag for f.eks. at nedsætte støj i kontormiljøet. Hvis man ikke kan foretage nødvendige tiltag såsom at installere et stillerum/telefonboks grundet mangel på plads, bør virksomheden overveje at finde et nyt storrumskontor, der giver mulighed for at foretage relevante indgreb.

 

Adfærd i storrumskontorer

 

For at sikre et godt arbejdsmiljø kan der aftales adfærdsregler, som den enkelte person i et storrumskontor kan efterleve.

 

Adfærdsregler for storrum er en rigtig god måde sikre organisk nedsættelse af distraktioner og støj, men der vil også forekomme udfordringer ved at fastsætte adfærdsregler i storrumskontorer. For mange regler kan ende med at hæmme den frie og kreative udvikling ansatte kan bibringe virksomheder, og det kan i slemme tilfælde skabe utilfredshed og nedsat arbejdsglæde for den enkelte.

 

Når man laver adfærdsregler for storrumskontorer, kan man med fordel inddrage alle ansatte i disse regelsæt for derved at finde det bedste kompromis.

 

For at få inspiration til adfærdsregler for storrumskontorer har indeklimaportalen lavet en inspirationsliste som du kan læse nedenfor:

 

  • Faste telefoner må kun ringe én gang med lav lydstyrke.
  • Viderestil telefonen, hvis du ikke er på din plads.
  • Mobiltelefoner på lydløs.
  • Aftal signaler, der viser, om du vil tysse eller tale.
  • Gør det legalt at kommentere hinandens adfærd.
  • Gå i caféen eller på gangen, hvis du skal snakke med en kollega. Husk at lukke døren.
  • Tal dæmpet og gå tæt på den, du snakker med.
  • Det er også ”rigtigt arbejde” at tale sammen.
  • Sid så vidt muligt ned, når I snakker sammen.
  • Brug headset til telefonen og tal dæmpet.
  • Brug høretelefoner, når du vil høre musik og ikke vil forstyrres.
  • Arbejd hjemme, når du slet ikke vil forstyrres.
  • Spørg ikke om noget, du selv hurtigt kan finde ud af.
  • Begræns unødvendig gennemgang.
  • Spis i kantinen, så du ikke forstyrrer på kontoret.

 

Kilde: Indeklimaportalen.dk

 

Refleksion på adfærdsregler i storrumskontorer

 

Størstedelen af ovenstående adfærdsregler er punkter, som de fleste kontorer arbejder med at følge, og det er her vigtigt at forstå, at man gennem adfærdsregler kan skabe en større frihed hos den enkelte ansatte. Friheden kommer af, at arbejdsmiljøet er mindre forstyrrende, men udspiller sig også ved, at ansatte, der ønsker en hel dag uden forstyrrelse, kan arbejde andre steder end på kontoret. Udfordringen kommer altid, når den enkelte person har brug for ro nogle få gange i løbet af dagen, og det er her, at en telefonboks fra PhoneAlone er den perfekte investering. Boksen giver nemlig mulighed for at imødekomme den dynamiske efterspørgsel på fokus fra alle personer på et kontor.

 

Det skal huskes, at der ved implementering af en PhoneAlone telefonboks kan skabes grund for nye adfærdsregler, idet alle i storrumskontoret skal være på linje med, hvad telefonboksen skal bruges til. En PhoneAlone telefonboks er skabt til telefonsamtaler og hurtige onlinemøder i en travl hverdag, og det vil ikke være optimalt, hvis en person beslutter sig for at bruge telefonboksen det meste af dagen, da dette vil fjerne muligheden fra andre.  Hvordan en PhoneAlone telefonboks skal bruges i det enkelte storrumskontor kan variere fra sted til sted, men det er vigtigt, at alle der vil benytte den er indforstået med, hvad telefonboksen skal bruges til, kontra hvad man bruger et mødelokale til.

Kontormiljoe
Scroll to Top
Joakim Siefert partner PhoneAlone
Vil du vide mere?

Ring til os på

+45 30 66 93 73

eller skriv til 

js@phonealone.dk

Kom forbi til en snak og hør forskellen

Er du nysgerrig på vores produkter? Besøg vores showroom i hjertet af København NV. Vi byder på en varm kop kaffe, mens du oplever stilheden. Vi ses!
Book
Møde